Kyckling- och baconpaj

Publicerat: 2010-11-01 Kl: 21:33:28 | I kategori: Recept




Tid: ca 30 min + 40 min i ugn

4 port


Botten:

3 dl vetemjöl
150 g kallt smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 kycklingfiléer
Salt, peppar
Smör till stekning
2 paprikor i olika färger
2 röd pepparfrukt
2 msk hackad oregano
ca 1 dl riven ost
140 g knaperstekt bacon

Äggstanning:
3 ägg
2 dl vispgrädde, 27 %
Salt, peppar


Gör så här:

  1. 1. Blanda degen i matberedare tills det precis blir en boll. Kavla ut den lätt och klä en pajform, ca 30x20 cm. Nagga och ställ i kylen ca 30 min.
  2. 2. Dela kycklingen i mindre bitar. Krydda och stek rå kyckling. Bryn lätt kyckling, paprika i mindre bitar och fint strimlad pepparfrukt. Tillsätt oregano och smaka av med salt och peppar. Låt svalna något. Lägg kycklingröran, samt ost- och bacnsmulor i pajformen.
  3. 3. Vispa ihop äggstanningen. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda i 200 grader, 35-40 minuter tills den har fått fin färg och fyllningen har stannat.
(Sedan kan man ju lägga till och ta bort det man inte tycker om/tycker om såklart! Jag tog bort pepparfrukten och slängde i lite konserverade champinjoner)


Kommentarer
Postat av: Rebecca

MUMS!

2010-11-01 @ 22:18:15
URL: http://rrebeccablomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0